Windows 10: Een nieuw OS, een nieuw Microsoft?

Door TheLion01 op donderdag 30 juli 2015 12:59 - Reacties (14)
Categorie: -, Views: 5.290

Gisteren was het dan zover: De langverwachte release van de nieuwste versie van Microsoft's besturingssysteem: Windows 10. Een release waarvan Microsoft zelf zegt dat het de laatste zal zijn, wat inhoudt dat Windows 10 steeds kleine vernieuwingen krijgt d.m.v. updates. Niet alleen software-technisch gaat er wat veranderen, Windows 10 wordt namelijk geen vast product meer, maar 'service' van Microsoft. Ook is er voor het eerst een een gratis upgrade voor mensen met een vorige versie van Windows. Windows 7, Windows 8.1 (en Windows Phone 8.1) kunnen namelijk binnen één jaar gratis geüpgraded worden naar Windows 10. Windows 10 betekent niet alleen een nieuw OS, maar een heel nieuw Microsoft.

In januari gaf CEO Satya Nadella al aan dat ze willen gaan veranderen van "People needing Windows" naar "People choosing Windows" naar "People loving Windows", waarmee hij eigenlijk bedoelt dat mensen geen Windows gaan gebruiken omdat het 'moet' (Bijvoorbeeld door compatibiliteit), maar omdat ze het zelf willen. En wanneer ze ¤1500 te besteden hebben, ze kiezen voor bijvoorbeeld de ASUS boven een MacBook Pro omdat er Windows op staat. Dit lijkt allemaal voor zich te spreken, maar je zal versteld staan van het aantal mensen dat Windows gebruikt omdat het simpelweg niet anders kan, of omdat het het goedkoopste is. Dat is best een behoorlijk aantal.

Windows 10 moet dus een OS gaan worden waar mensen van gaan houden. En bij Microsoft hebben ze zich waarschijnlijk de vraag gesteld: "Hoe gaan we er voor zorgen dat mensen van Windows 10 zullen gaan houden". Een logisch antwoord zou dan zijn geweest: "Naar de gebruiker luisteren". En zo was het Windows Insider Program geboren. Meer dan ooit werden gebruikers gestimuleerd om de volgende versie van Windows te gaan testen en direct feedback te geven aan Microsoft. Een groot verschil met hoe het bij voorgaande nieuwe releases gebeurde. Microsoft bood wel bèta's aan, maar deze waren met name bedoeld voor ontwikkelaars. Maar het luisteren naar de gebruiker ging verder. Éen van de grootste wijzigingen van Windows 10 over Windows 8.1 was de terugkeer van het Start Menu, een feature waar veel gebruikers bij de release van Windows 8 al weer terug naar verlangden. Maar Microsoft heeft ook eindelijk geluisterd naar de klachten over Internet Explorer. En als antwoord komen ze met een compleet nieuwe browser dat IE zal moeten doen vergeten: Microsoft Edge.

Een belangrijke verandering is ook de verschuiving van Windows als OS, naar Windows als een platform. Windows 10 moet hét platform worden om jouw apps op te laten draaien. Van PC naar IoT-apparaten. En dit zal gebeuren d.m.v. Universal Apps. Je kunt ze zelf gaan schrijven, maar Microsoft heeft beseft dat ze i.p.v. concurrenten af te weren, ze beter de concurrenten kunnen omarmen. Het wordt namelijk mogelijk om Android apps om te zetten naar Universal Apps voor het Windows-platform. Alle Google API's kunnen vervangen worden door Microsoft API's, waardoor bijvoorbeeld Bing Maps i.p.v. Google Maps gebruikt wordt om kaartgegevens op te roepen in een app. Ook zal het mogelijk worden om iOS apps te migreren naar het Windows Platform.

Al met al kunnen we stellen dat Microsoft met de ontwikkeling van Windows 10 zich op een aantal vlakken flink heeft veranderd. Van een nieuw verkoopmodel tot het meer luisteren naar feedback van gebruikers. Wat denken jullie, is Microsoft veranderd?

Volgende: Dit is USB 3.1... toch? - Over USB 3.1 en de Type-C connector 08-'15 Dit is USB 3.1... toch? - Over USB 3.1 en de Type-C connector
Volgende: Baron 1898: Een ervaring op zich 07-'15 Baron 1898: Een ervaring op zich

Reacties


Door Tweakers user eL_Jay, donderdag 30 juli 2015 15:08

Ja, MS is VERBETERD alleen ze zijn er nog lang niet (getuige de woekerprijzen voor patience en in-OS-adds (is die term al gecoined? anders bij deze ;))

Voornaamste verbetering waar ik op wacht is productdiversificatie en ik geloof juist dat MS een tegenover gestelde beweging maakt door unification.
  • Windows Dual-Boot: een uitgeklede variant voor op mijn Macbook zodat ik toch .exe kan draaien zonder al direct 25% van mijn opslag kwijt te zijn.
  • Glorious PC Master Race : Los van de naam bedoel ik natuurlijk een windows met emulatie/virtualisatie ingebakken zodat ik eenvoudig alle games van w95/xp/vista/7/8/10 kan spelen op 1 OS zonder tweaking.
Mochten ze hierop over gaan, dan ben ik wel bereid om 3 a 4 licenties af te nemen a 5 Euro p.s. p.m. (AD-FREE!!!!!).

Door Tweakers user TheLion01, donderdag 30 juli 2015 15:20

eL_Jay schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:08:
  • Windows Dual-Boot: een uitgeklede variant voor op mijn Macbook zodat ik toch .exe kan draaien zonder al direct 25% van mijn opslag kwijt te zijn.
  • Glorious PC Master Race : Los van de naam bedoel ik natuurlijk een windows met emulatie/virtualisatie ingebakken zodat ik eenvoudig alle games van w95/xp/vista/7/8/10 kan spelen op 1 OS zonder tweaking.
Mochten ze hierop over gaan, dan ben ik wel bereid om 3 a 4 licenties af te nemen a 5 Euro p.s. p.m. (AD-FREE!!!!!).
Dat zijn functies die ik ook graag zou willen zien! Zeker zo'n Windows Dual Boot voor OS X. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze dat maken, aangezien ze voor OS X ook al een soort Internet Explorer emulator hebben voor webdevelopers die werken op een Mac. Wanneer ze een Windows Dual Boot uitbrengen: Shut up, and take my money ;)

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 30 juli 2015 15:20

Getuige de nodeloze privacy perikelen en de in-app ads luisteren ze helemaal niet naar wat de concurrent wil.

Een peer to peer systeem invoeren: prima.
Dat de default optie maken: slecht idee

Apps in plaats van programma's willen promoten: kan nog net
Vervolgens shit apps toestaan zoals Minecraft en dan daarin ads proppen: bullshit.

Door Tweakers user Luuk1983, donderdag 30 juli 2015 15:40

Jeroenneman schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:20:
Vervolgens shit apps toestaan zoals Minecraft en dan daarin ads proppen: bullshit.
Even los van wat ik er van vind, je weet dat MineCraft van Microsoft zelf is? Daar valt dus weinig aan 'toe te staan'.

Door Tweakers user Crazy D, donderdag 30 juli 2015 17:14

Het zou handig zijn als ik op m'n Mac idd een windows exe kan draaien (hoewel is SQL Server een "windows exe" te noemen?). Maar, dat kan ook en dat heet virtualisatie. Virtual Box werkt prima, en in mijn virtual ken ik maximaal 100Gb schrijfruimte toe en dat is ruim en dan ook ruim voldoende wat ik in Windows moet doen. Performt trouwens ook uitstekend.

Emulatie zal Microsoft niet zo heel snel doen, want ze willen juist dat je het hele eco systeem van Microsoft gaat gebruiken. Als kans is groot dat je als je met een Mac werkt, je ook wel een iPad en iPhone hebt en geen Windows phone gaat gebruiken. En dan gebruik je waarschijnlijk ook geen skadrive-of-whatever-die-heet, maar iCloud integratie in bv Pages (ipv Office). Office gebruik je dan hooguit in je Windows virtual omdat je daarin wellicht met een pakket werkt dat enkel een Office add-in heeft ontwikkeld.

(en Apple en Google willen trouwens precies hetzelfde wat betreft dat eco systeem, dat is logisch, klanten aan je binden)

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 30 juli 2015 18:51

Waarom zou je mssql op een mac willen draaien? Is 1 van de database systemen die er wel op werkt niet geschikt?

Legacy ondersteuning is leuk, maar ergens moet je de lijn trekken. Je kan niet verwachten dat een OS backwards compatible blijft voor het leven. Al die compatibeliteit voegt complexiteit toe wat dan weer het risicos op fouten en bugs vergroot die de veiligheid dan weer kunnen ondergraven. Wil je Windows 95? Gebruik dan een VM. Microsoft leverd sinds Windows 8 standaard Hyper-V mee en had daarvoor ook al een gratis virtualisatie tool onder de naam Virtual PC.

Een uitgeklede versie voor dual boot? Heeft een mac dan zo weinig harde schijf ruimte? En wat wil je dan dat ze laten vallen aan Windows? De grafische stack misschien? Wil je een kale Windows dan kan je vandaag al ver geraken met een hoop tools en anders kan je nog altijd gaan experimenteren met de embedded versie.

En ja: MS is op weg naar 1 enkel platform. 1 platform dat werkt op toestellen met schermen van 4" tot 140". Dat is een keuze die men maakt en dat past in de strategie om mensen ertoe te bewegen om specifiek voor Windows te kiezen over een breed gamma aan apparaten. Ongeacht het toestel dat je gebruikt, je krijgt altijd die vertrouwde Windows 10 interface.

Ik geloof trouwens niet dat Windows 10 het laatste OS is dat MS ooit zal uitbrengen. Op een dag zal er een Windows 11 komen. Of men kan dezelfde richting op gaan als Apple waarbij in OS X die X niet langer staat voor 10, maar gewoon deel uitmaakt van de productnaam.

Door Tweakers user Jeroenneman, donderdag 30 juli 2015 18:53

Luuk1983 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:40:
[...]

Even los van wat ik er van vind, je weet dat MineCraft van Microsoft zelf is? Daar valt dus weinig aan 'toe te staan'.
Nog triester dus. Het zelfs in je eigen producten actief aanmoedigen.

Door Tweakers user Bram1337, vrijdag 31 juli 2015 10:54

Jeroenneman schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:20:
Een peer to peer systeem invoeren: prima.
Dat de default optie maken: slecht idee
Een peer-2-peer systeem is m.i. een slimme ontwerpkeuze. Dit ontlast MS eigen capaciteit.
Dat je het een slecht idee vind om het als standaard optie te maken ben ik het mee oneens: voor bedrijven en onderwijslicenties kan dit onwenselijk zijn, doch tegenwoordig hebben de meeste consumenten, welke zich druk maken over snelheid, al glasvezel of vergelijkbaars.

Door Tweakers user crazyx, vrijdag 31 juli 2015 11:24

In heel wat landen zijn er nog datalimieten. Imho is het niet netjes dat Microsoft de rekening doorschuift omdat heel wat consumenten niet eens weten dat die optie uitgeschakeld kan worden.

Door Tweakers user SinergyX, vrijdag 31 juli 2015 12:54

crazyx schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:24:
In heel wat landen zijn er nog datalimieten. Imho is het niet netjes dat Microsoft de rekening doorschuift omdat heel wat consumenten niet eens weten dat die optie uitgeschakeld kan worden.
p2p zal dan nog weinig impact hebben, die mensen hebben al 3-6GB te downloaden, daar zit hun limiet eerder in de problemen dan het 'marginaal' deel wat ze via p2p nog doorsturen.

Door Tweakers user Bram1337, vrijdag 31 juli 2015 16:53

SinergyX schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 12:54:
[...]

p2p zal dan nog weinig impact hebben, die mensen hebben al 3-6GB te downloaden, daar zit hun limiet eerder in de problemen dan het 'marginaal' deel wat ze via p2p nog doorsturen.
P2P heeft positieve impact, omdat weggevallen verbindingen automatisch worden hervat. ;)

Door Tweakers user dcm360, zaterdag 1 augustus 2015 00:37

Bram1337 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:53:
[...]

P2P heeft positieve impact, omdat weggevallen verbindingen automatisch worden hervat. ;)
Dat is een implementatiedetail welke niet uniek is voor P2P. Met HTTP kan je ook bestanden gedeeltelijk opvragen, dus vanaf het punt dat de verbinding weg viel.

Door Tweakers user Tokkes, zondag 2 augustus 2015 19:39

eL_Jay schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 15:08:
  • Glorious PC Master Race : Los van de naam bedoel ik natuurlijk een windows met emulatie/virtualisatie ingebakken zodat ik eenvoudig alle games van w95/xp/vista/7/8/10 kan spelen op 1 OS zonder tweaking.
Dat lukt je nu op een Windows PC ook al niet - veel games van XP en ervoor werken niet of zeer slecht op Win 7 en later.
En voor geen multi-platform ondersteuning moet je niet naar Microsoft kijken, maar naar de game developers (en eventueel GPU-bakkers). Die plakken al jaren vast aan DirectX terwijl OpenGL ook bestaat. OpenGL had zelfs tesselation support lang voordat DirectX11 ermee kwam.
Kijk naar games gemaakt door id Software: zo goed als allen te spelen op Linux, omdat OpenGL. Ik weet niet hoe het zit met 3D-acceleratie in drivers voor Mac (OSX), maar zolang Apple niet moeilijk doet over het gebruik van OpenGL en de software 'zo dicht mogelijk' bij de hardware te laten draaien, is het gamen op andere (computer)platformen dan Windows (Linux, Mac, ...) absoluut geen probleem, techn(olog)isch gezien. Microsoft verdient natuurlijk hopen met hun Windows licenties omdat iedereen DirectX gebruikt, en kent. Vraag aan mijn broertje wat OpenGL is en die valt van zijn stoel. Noem DirectX en hij herkent de naam meteen door alle installatie-venstertjes die hij moe(s)t doorklikken na de installatie van een videogame.
Doordat het voor een groot deel van hun afzetmarkt zorgt gaan ze DirectX natuurlijk niet open-source maken.

Er zullen nog tig andere redenen zijn, denk ik zo. Maar om enkel/vooral Microsoft vies aan te kijken, is totaal verkeerd.

[Reactie gewijzigd op zondag 2 augustus 2015 21:35]


Door Tweakers user Tokkes, zondag 2 augustus 2015 19:40

dubbeltje

[Reactie gewijzigd op zondag 2 augustus 2015 19:41]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.